World thought leaders in High Performance

Artikelen

Interview Automotive: Hoe wordt een bedrijf een High Performance Organization?

Dr. André de Waal onderzocht de succesfactoren van bedrijven die bovengemiddeld presteren. “Hoge bonussen werken niet, interne opleidingen wel.”

Hoe komt het dat het ene bedrijf beter presteert dan een ander bedrijf in hetzelfde segment, en wat is daarin de rol van het management? André de Waal deed onderzoek naar wat een bedrijf maakt tot een High Performance Organization: een organisatie die zowel op financiële als op niet-financiële parameters beter presteert dan vergelijkbare organisaties in dezelfde sector. Hij onderzocht hiervoor bedrijven die voor een periode van tenminste vijf jaar een HPO waren. De Waal wilde in het woud aan managementboeken en -adviseurs duidelijkheid scheppen: hoe verbeter je een organisatie nu écht? Uit zijn onderzoek kwam ook naar voren wat niet helpt. “Het formuleren van een strategie bijvoorbeeld, daarmee red je het niet. Druk in de weer zijn met de organisatiestructuur helptook niet, er bestaat geen beste structuur. Je proberen te onderscheiden met ICT, het personeel meer zelfstandigheid geven en hoge bonussen geven? Dat werkt allemaal niet.”

Wat volgens hem wel helpt, is zorgen voor een hoge kwaliteit van het management. “Denk daarbij aan de kwaliteit van interne opleidingen. Je ziet dat vooral binnen familiebedrijven hier veel aandacht voor is. Dat komt omdat je daar altijd met bevlogen leidinggevenden te maken hebt.” Andere succesfactoren zijn volgens De Waal een open bedrijfscultuur met ruimte voor dialoog en gerichtheid op de lange termijn. “Je moet medewerkers laten bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van processen, diensten en producten. Dat creëert betrokkenheid en bevlogenheid.”

AUTOBRANCHE

In de autobranche schieten De Waal twee automerken te binnen die hij als HPO zou aanmerken: BMW en Toyota, beide familiebedrijven. “Dat wist ik niet, maar eigenlijk ligt het voor de hand. Families denken in generaties, corporaties in kwartaalberichten. Het denken in aandeelhouderswaarde is het ergste dat je kunt overkomen. Bedrijven die niets om aandeelhouderswaarde geven, en dat zou bij Toyota en BMW best het geval kunnen zijn, die hebben het meeste succes. En dat succes houdt vaak ook jarenlang aan.” De Waal signaleert bij Toyota een zekere trots. “Dan bedoel ik niet trots op het merk, of trots op het product, maar trots om de klant te mogen bedienen.” Dat de klant koning is, ziet De Waal in traditioneel geleide bedrijven als een leugen. “Tot ze je hèbben ben je als klant koning, daarna niet meer. Ik meen bij BMW en Toyota te zien dat ze erg toegewijd omgaan met hun bestaande klanten, ze scoren hoog op klanttevredenheid. Dat is de kunst.”

Lees het gehele interview van Tim de Jong in Automotive met André de Waal in PDF!