Wat is een High Performance Organisatie (HPO)?
Over een periode van vijf jaar zijn voor het samenstellen van het High Performance Organisatie (HPO) Raamwerk 290 wetenschappelijke en managementpublicaties op het gebied van high performance en excellentie bestudeerd om daaruit de kenmerken voor high performance te halen. Deze kenmerken werden getest met behulp van een wereldwijd uitgezette HPO-vragenlijst die door duizenden respondenten (inmiddels 60.000+ respondenten) bij 1.475 organisaties werd ingevuld. Op basis van de onderzoeksresultaten werd de volgende definitie voor de HPO vastgesteld:
Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.
- Kijk hier voor onze HPO-thema’s die u en uw organisatie(-onderdeel) helpen op weg naar de HPO-status!
- En klik hier voor de inspiratiesessies, diagnoses en transformaties die wij voor u kunnen verzorgen.
Statistische analyse van de verzamelde data toonde vervolgens aan dat er 35 kenmerken zijn die een directe relatie hebben met competitieve prestatie. Deze kenmerken werden vervolgens in vijf groepen van HPO-factoren ondergebracht. Scoort een organisatie op deze vijf factoren hoger dan haar peer group, dan presteert zij gemeten naar zowel financiële als andere criteria beter dan die peer group.
- Kwaliteit van het management
- Openheid en Actiegerichtheid
- Langetermijngerichtheid
- Continue verbetering en vernieuwing
- Kwaliteit van de medewerkers
HPO heeft het voordeel dat het heel praktisch is en makkelijk te implementeren. Door het onderzoek zie je heel snel aan welke knoppen je moet draaien om de prestaties te verbeteren. Het is een hele simpele methodiek die goed de vinger op de zere plek legt.
De HPO-experts hanteren een no nonsense-benadering en gebruiken geen boekentaal, zodat we die informatie ook kunnen overbrengen op onze medewerkers.
Sinds 2008 hebben honderden organisaties in binnen- en buitenland het HPO Raamwerk toegepast. De volgende voordelen zijn o.a.:
- Betere houding: medewerkers hebben aandacht voor verbetering en voelen zich meer verantwoordelijk voor de producten, diensten en processen van de organisatie. De innovatiegraad stijgt en nieuwe producten en diensten komen sneller en succesvoller op de markt. Er is een gedeeld gevoel van doelgerichtheid en vernieuwde ‘spirit’.
- Betere samenwerking: werknemers werken meer en beter samen met collega´s van andere afdelingen en met leveranciers en klanten. Ze staan meer open voor positieve feedback (feedforward), ideeën en zien zichzelf als onderdeel van een waarde toevoegende keten.
- Betere organisatie: de organisatie heeft een unieke strategie ten opzichte van concurrenten en werkt meer gefocust en gedisciplineerd. Er worden minder projecten aangenomen, maar die worden wel perfect afgerond, binnen budget en op tijd. De organisatie maakt minder fouten. Het gevolg: een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit. Daarnaast is een High Performance Organisatie aantrekkelijker voor talent.
- Betere financiële resultaten: de productiviteit stijgt doordat hetzelfde aantal medewerkers meer doet, met meer succes. De winst stijgt, het marktaandeel neemt toe en de organisatie is financieel stabieler.
- Competitief voordeel: organisaties met de hoogste gemiddelde HPO-score behalen ook de beste resultaten.
KLIK HIER: Het bewijs: prestatie-effecten van het HPO-raamwerk
Meer doen met minder vraagt om focus op de 5 HPO-factoren!
De literatuur laat zien dat High Performance Organisaties beter presteren t.o.v. vergelijkbare organisaties:
- omzet groeit 4 tot 16% harder
- winstgevendheid is 14 tot 44% hoger
- ROA (Return on Assets) is 1 tot 12 % hoger
- ROE (Return on Equity) 9 tot 25% hoger
- ROI (Return on Investment) 15 tot 26% hoger
- ROS (Return on Sales) 2 tot 18% hoger
- TSR (Total Shareholder Return) 4 tot 42% hoger
Betere resultaten op o.a.:
- klanttevredenheid en -loyaliteit
- medewerkertevredenheid
- kwaliteit en vernieuwing van diensten/producten (innovatie)
- klachtenafhandeling
High Performance Organisaties in de non-profit en overheidssector blijken meer essentiële dingen te kunnen doen met dezelfde financiële middelen.
En dit niet voor een korte periode, maar jaar na jaar!
Wilt u meer weten over de HPO-status van uw organisatie? Bekijk de animatie hieronder of neem contact op met Marco Schreurs.
Als je als leidinggevende geen genoegen neemt met de middenmoot dan zou ik zeker aanbevelen om naar het HPO Center te gaan.
Het HPO Center is de sparringpartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO Raamwerk, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (of T. 035-6037007).