HPO Raamwerk

Wat is een High Performance Organisatie (HPO)?

Over een periode van vijf jaar zijn voor het samenstellen van het High Performance Organisatie (HPO) Raamwerk 290 wetenschappelijke en managementpublicaties op het gebied van high performance en excellentie bestudeerd om daaruit de kenmerken voor high performance te halen. Deze kenmerken werden getest met behulp van een wereldwijd uitgezette HPO-vragenlijst die door 3.200 respondenten (inmiddels 50.000+ respondenten) bij 1475 organisaties werd ingevuld. Op basis van de onderzoeksresultaten werd de volgende definitie voor de HPO vastgesteld:

Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.

— André de Waal - HPO Center

Kijk hier voor onze diensten die u en uw organisatie helpen op weg naar de HPO-status!

Statistische analyse van de verzamelde data toonde vervolgens aan dat er 35 kenmerken zijn die een directe relatie hebben met competitieve prestatie. Deze kenmerken werden vervolgens in vijf groepen van HPO-factoren ondergebracht. Scoort een organisatie op deze vijf factoren hoger dan haar peer group, dan presteert zij gemeten naar zowel financiële als andere criteria beter dan die peer group.

  1. Kwaliteit van het management
  2. Openheid en Actiegerichtheid
  3. Langetermijngerichtheid
  4. Continue verbetering en vernieuwing
  5. Kwaliteit van de medewerkers

hpo-raamwerk

HPO heeft het voordeel dat het heel praktisch is en makkelijk te implementeren. Door het onderzoek zie je heel snel aan welke knoppen je moet draaien om de prestaties te verbeteren. Het is een hele simpele methodiek die goed de vinger op de zere plek legt.

— Rob van den Maagdenberg, Vice President North Western Europe - Grohe

De HPO-experts hanteren een no nonsense-benadering en gebruiken geen boekentaal, zodat we die informatie ook kunnen overbrengen op onze medewerkers.

— Tanja Scholten, Directeur HR JP van den Bent Stichting

Sinds 2008 hebben honderden organisaties in binnen- en buitenland het HPO Raamwerk toegepast. De volgende voordelen zijn opmerkelijk:

  • Betere houding: medewerkers hebben aandacht voor verbetering en voelen zich meer verantwoordelijk voor de niet-financiële ontwikkelingenproducten, diensten en processen van de organisatie. De innovatiegraad stijgt en nieuwe producten en diensten komen sneller en succesvoller op de markt. Er is een gedeeld gevoel van doelgerichtheid en vernieuwde ‘spirit’.
  • Betere samenwerking: werknemers werken meer en beter samen met collega´s van andere afdelingen en met leveranciers en klanten. Ze staan meer open voor positieve feedback (feedforward), ideeën en zien zichzelf als onderdeel van een waarde toevoegende keten.
  • Betere organisatie: de organisatie heeft een unieke strategie ten opzichte van concurrenten en werkt meer gefocust en gedisciplineerd. Er worden minder projecten aangenomen, maar die worden wel perfect afgerond, binnen budget en op tijd. De organisatie maakt minder fouten. Het gevolg: een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit.
  • Betere financiële resultaten: de productiviteit stijgt doordat hetzelfde aantal medewerkers meer doet, met meer succes. De winst stijgt, het marktaandeel neemt toe en de organisatie is financieel stabieler.
  • Competitief voordeel: organisaties met de hoogste gemiddelde HPO-score behalen ook de beste resultaten.

Meer doen met minder vraagt om focus op de 5 HPO-factoren!

— Esther Mollema - Directeur HPO Center

De literatuur laat zien dat High Performance Organisaties beter presteren t.o.v. vergelijkbare organisaties:

  • omzet groeit 4 tot 16% harder
  • winstgevendheid is 14 tot 44% hogerfinanciële ontwikkelingen
  • ROA (Return on Assets) is 1 tot 12 % hoger
  • ROE (Return on Equity) 9 tot 25% hoger
  • ROI (Return on Investment) 15 tot 26% hoger
  • ROS (Return on Sales) 2 tot 18% hoger
  • TSR (Total Shareholder Return) 4 tot 42% hoger

Betere resultaten op o.a.:

  • klanttevredenheid en -loyaliteit
  • medewerkertevredenheid
  • kwaliteit en vernieuwing van diensten/producten (innovatie)
  • klachtenafhandeling

High Performance Organisaties in de non-profit en overheidssector blijken meer essentiële dingen te kunnen doen met dezelfde financiële middelen.

En dit niet voor een korte periode, maar jaar na jaar!

Wilt u meer weten over de HPO-status van uw organisatie? Bekijk de animatie hieronder of neem contact op met Marco Schreurs.

Als je als leidinggevende geen genoegen neemt met de middenmoot dan zou ik zeker aanbevelen om naar het HPO Center te gaan.

— Eric Janssen - districtsdirecteur Nijmegen bij ABN Amro

Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO Raamwerk, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (of T. 035-6037007).

Marco Schreurs

Het kan altijd beter!

Ook als uw organisatie op dit moment uitstekend presteert heeft u inzicht nodig. Inzicht in wat goed en minder goed gaat. Met dat inzicht kunt u de interne organisatie verder verbeteren. Wat zal leiden tot (nog) betere financiële resultaten, gelukkige medewerkers en klanten die fan zijn.

Hoe kunnen wij u en uw organisatie, net als vele honderden profit, non-profit en overheidsorganisaties helpen? Laat het ons weten!

Contact Marco Schreurs