World thought leaders in High Performance

Nieuws

zaterdag, 4 september 2010

HPO Performancescan en andere onzin

mindbugs

Regelmatig zien wij dat consultants, coaches, trainers e.d. op het HPO-gedachtegoed gebaseerde scans (o.a. HPO Performancescan, HPO Scan, etc.) op de markt brengen. Soms zijn deze organisaties zo vriendelijk om de bron te vermelden, maar vaak ook is het copy-paste vanaf onze website. En daarna starten de problemen. U weet uit ervaring dat adviezen van consultants nooit helemaal objectief zijn. U weet ook ook dat alleen een overzicht van rapportcijfers op de HPO-factoren uw organisatie niet verder brengen. Cijfers zijn belangrijk, maar het gaat zeker ook over wat achter de cijfers speelt op de werkvloer.

Profit, non-profit en overheidsorganisaties die echt langdurig beter willen presteren kiezen daarom voor het HPO Center. Op deze pagina is een overzicht van enkele organisaties die met ons werken.

HPO Performancescan e.d. zijn niet gevalideerd

HPO-PerformancescanZo’n HPO Performancescan of HPO Scan is door de betreffende consultant aangepast op eigen bevindingen (“Mijn vak is communicatie, dus ik denk dat communicatie ook wel een HPO factor is…”, “Ik ben een coach, dus moeten managers ook kunnen reflecteren.”) van de betreffende consultant. En daarin zit een heel groot gevaar!

De afgelopen jaren zijn managers namelijk gebombardeerd met de ene verbetermethode na de andere hype? Maar de meeste van deze verbeteringen werden gelanceerd zonder enig wetenschappelijk bewijs dat ze daadwerkelijk werken, waardoor er veel kaf onder het koren zat (zoals de Performancescan HPO). Organisaties werden regelmatig op een dwaalspoor gezet en hebben veel inspanningen verricht op verbetergebied zonder aantoonbaar blijvend resultaat.

Het onderzoek naar HPO’s (en onze HPO-diagnose) markeert een scheidslijn. Want:

  1. Er is nu wetenschappelijk bewijs van wat wel werkt.
  2. Er is voor het eerst aangegeven wat de samenhang is tussen alle verbeteringen. En
  3. Er is nu wetenschappelijk bewijs voor wat niet werkt, in de zin dat het niet onderscheidend is om een organisatie een HPO te maken, en te houden.

Hiermee kunnen managers voor het eerst een gerichte focus ontwikkelen op die zaken die er echt toe doen, en kunnen ze andere zaken, die wellicht voorheen veel aandacht in beslag namen, links laten liggen. Want veel zaken die men vanouds als belangrijk beschouwt, blijken niet-onderscheidend te zijn voor een ‘high performing organization’. Het gaat dan om zaken die misschien wel belangrijk zijn, maar die niet per se zorgen voor een excellent presterende onderneming.

Wilt u met uw organisatie werken aan langdurig beter presteren? Lees dan op deze pagina onze producten en diensten.

Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).