World thought leaders in High Performance

Cases

Grohe: HPO maakt zo’n ongelooflijke energie los

Grohe-Rob-van-den-MaagdenbergJournalist Ben Kuiken (SLOW Management artikel) in gesprek met Rob van den Maagdenberg, CEO Grohe Noord-West Europe.

Wat voor voetbalorganisaties geldt, geldt ook voor ‘gewone’ organisaties: wie blijvend succes wil hebben, dient zich te richten op de lange termijn resultaten. En zich dus niet te laten afleiden door een tijdelijk dip in de omzet of winst. De echte HPO’s komen dan ook bijna vanzelf boven drijven in economisch moeilijke tijden, zoals nu.

groheEen voorbeeld is het bedrijf Grohe, wereldberoemd vanwege zijn waterkranen. Deze zomer ondergaat de Nederlandse tak van het bedrijf voor de tweede keer een High Performance Organization (HPO) diagnose, een enquête die door het voltallige personeel wordt ingevuld. Maar André de Waal, academisch directeur van het HPO Center, weet nu al vrijwel zeker dat Grohe daar beter uit naar voren komt dan uit de eerste test die zo’n twee jaar geleden is gedaan. Waarom? De Waal: ‘Ze hebben marktaandeel gewonnen en de winst verhoogd. En dat in een markt, de bouwmarkt, die zo goed als stilligt. Dan doe je toch iets goed.’

Grohe: het maakt zo’n ongelooflijke energie los

Rob van den Maagdenberg, de enthousiaste algemeen directeur van Grohe Nederland, bevestigt dit beeld. Bij de eerste HPO-diagnose scoorde zijn bedrijf tussen ‘de zeven en de acht’, waarmee het volgens de definitie van De Waal nog geen echte HPO was (een HPO scoort minimaal een 8,5). Nu hoopt hij op een acht of hoger, waarmee de HPO-status binnen bereik komt. Maar daar gaat het Van den Maagdenberg eigenlijk helemaal niet om. ‘Het gaat erom dat je met z’n allen, met het hele team, het beter wilt doen dan je concurrenten. Dat je wilt winnen, dat je elke keer dingen beter wilt doen. Als je daar met z’n allen ‘ja’ op zegt, dan maakt dat zo’n ongelooflijke energie los, dat is fantastisch. Ik weet niet of u de ontwikkelingen op kranengebied de laatste tijd een beetje heeft gevolgd, maar de Cookerkraan, waar zowel koud, warm als kokend water uitkomt; die is hier bedacht. En ook de kraan waar gefilterd water uitkomt: made in Holland. In Duitsland, waar het moederbedrijf van Grohe zit, wordt er naar ons geluisterd, omdat ze ook wel zien dat we hier heel goed bezig zijn. De energie spat er als het ware vanaf.’

Natuurlijk zijn er vele methodes om de prestaties van een organisatie te verbeteren, erkent Van den Maagdenberg. ‘Maar HPO heeft het voordeel dat het heel praktisch is en makkelijk te implementeren. Door het onderzoek zie je heel snel aan welke knoppen je moet draaien om de prestaties te verbeteren. Het is een hele simpele methodiek die goed de vinger op de zere plek legt.’ Maar, waarschuwt Van den Maagdenberg, het is niet zo dat je met HPO even snel kunt scoren. ‘Om een HPO te worden, moet je continu dingen verbeteren. Dat moet in de cultuur van je bedrijf gaan zitten, het moet een automatisme worden. Dat doe je niet in één of twee jaar, daar heb je wel wat meer tijd voor nodig.’

Kijk voor meer cases uit de sector Handel en Retail op deze pagina!

Kijk voor meer cases uit de sector Bouw op deze pagina!

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).