World thought leaders in High Performance

Nieuws

woensdag, 3 juni 2015

WonenBreburg eerste klant met 100% HPO Sociaal Jaarverslag

mindbugs

Vandaag ontvingen we het Sociaal Jaarverslag 2014 van WonenBreburg. Met trots delen we het met u, zeker ook omdat er veel inspiratie enWonenBreburg Sociaal Jaarverslag best ideas uit te halen is voor andere profit en non-profit organisaties! Hieronder het voorwoord en daarna de link naar de PDF versie van het jaarverslag:

Continu verbeteren (Sociaal Jaarverslag WonenBreburg)

Daar waar in 2013 nog vooral de hervorming de klok sloeg, ging het in 2014 om het settelen van iedereen op zijn of haar (nieuwe) plek in de organisatie. We kozen ervoor om parallel aan de slag te gaan met onze cultuur en ons gedrag. Ons kernthema is verbeteren, continu verbeteren. HPO is een programma dat daarbij helpt.

HPO staat voor High Performance Organization. Organisaties die uitblinken in efficiency, kostenreductie en nieuw ondernemerschap. Oftewel meer met minder én anders doen. Het HPO Center ondersteunt wereldwijd profit, non-profit en overheidsorganisaties bij prestatieverbetering op basis van focus en richting. De aanpak is gebaseerd op een wetenschappelijk gevalideerd raamwerk.

In dit verslag komt de term HPO regelmatig aan de orde, maar belangrijker en interessanter is te lezen hoe mensen dit binnen WonenBreburg hebben opgepakt. Verbeteren begint bij jezelf en dus is niemand anders dan jij aan zet.

We zijn in 2014 aan de slag gegaan met een aantal belangrijke verbeterpunten: stevigheid van het management, heldere strategie, prestatiecyclus en samenwerken. In 2014 is vooral aandacht geweest voor stevigheid van management met de balans tussen ‘caring’ en ‘daring’. ‘Caring’ staat voor zorgen, dialoog en luisteren. ‘Daring’ staat voor doelen, aanspreken en afspraak is afspraak. ‘Daring’ is de grootste uitdaging voor WonenBreburg. In de interviews met managers en medewerkers in dit sociaal jaarverslag komt dat expliciet en tussen de regels door steeds naar voren. Managers en medewerkers streven naar duidelijkheid en hebben extra aandacht voor feedback en terugkoppeling.

Samen met het HPO Center voeren we een verbeterprogramma uit dat bestaat uit verschillende workshops voor de leidinggevenden. Daarnaast werken we met een groep interne coaches. Dit zijn zeer gemotiveerde medewerkers die zijn getraind in de HPO-aanpak. Iedere leidinggevende heeft een HPO-coach, die direct feedback kan geven over de wijze van leidinggeven. Op deze manier vindt daadwerkelijk ontwikkeling op de werkvloer plaats. In dit verslag een interview met een van de coaches.

Een belangrijk aandachtspunt voor de directie is het verduidelijken van de strategie van WonenBreburg. Waar ligt de focus de komende 3 jaar? En wat betekent dit voor de medewerkers en andere belanghebbenden? Dit heeft het directieteam in 2014 uitgewerkt in een kort en duidelijk strategiedocument, waarin de strategie van betaalbaarheid wordt uiteengezet.

En het stopt niet. De (nieuwe) uitdaging zit erin om meer en meer medewerkers te betrekken, waardoor het HPO-gedachtegoed in de gehele organisatie gaat leven en verbeteringen worden gerealiseerd.

Dit verslag gaat dus over ‘Morgen beter doen wat vandaag al best goed gaat’. Over gezond verstand gebruiken, denken vanuit betaalbaarheid van wonen, voor onze bewoners. Over continue verbetering wat bijdraagt aan onze Continuïteit én Idealen.