World thought leaders in High Performance

HPO Raamwerk

Wat is een organisatie een High Performance Organisatie (HPO)?

Waarom lukt het sommige organisaties wél om jaar na jaar uit te blinken, terwijl anderen stagneren? Wat doen zij anders in hun aanpak, leiderschap en samenwerking? Deze vragen stonden aan de basis van een diepgaand vijfjarig internationaal onderzoek, dat leidde tot het HPO-raamwerk.

Voor de ontwikkeling van het HPO-raamwerk zijn 290 wetenschappelijke en managementpublicaties over high performance en excellentie geanalyseerd. De belangrijkste kenmerken van blijvend succesvolle organisaties zijn hieruit gefilterd. Deze kenmerken zijn vervolgens getest met een wereldwijd (in meer dan 50 landen) uitgezette HPO-vragenlijst, die inmiddels door meer dan 60.000 mensen uit 1.475 profit, non-profit -en overheidsorganisaties is ingevuld. Op basis van de uitkomsten is de volgende definitie vastgesteld:

Een High Performance Organisatie (HPO) is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.

— André de Waal - HPO Center

De kracht van het HPO-raamwerk

Uit de statistische analyse van alle verzamelde data kwamen 35 kenmerken naar voren die een directe relatie hebben met concurrerend presteren. Deze kenmerken zijn gegroepeerd in vijf duidelijke HPO-factoren. Wanneer een organisatie op deze vijf factoren significant hoger scoort dan haar vergelijkbare organisaties, dan presteert zij ook beter – zowel financieel als op andere vlakken (denk aan werkgeluk, minder ziekteverzuim, innovatiekracht, beter samenwerken, etc.).

  1. Kwaliteit van het management
  2. Openheid en Actiegerichtheid
  3. Langetermijngerichtheid
  4. Continue verbetering en vernieuwing
  5. Kwaliteit van de medewerkers

hpo-raamwerk

HPO heeft het voordeel dat het heel praktisch is en makkelijk te implementeren. Door het onderzoek zie je heel snel aan welke knoppen je moet draaien om de prestaties te verbeteren. Het is een hele simpele methodiek die goed de vinger op de zere plek legt.

— Rob van den Maagdenberg, Vice President North Western Europe - Grohe

Streven naar de beste versie van jezelf binnen een organisatie met mensen die dat ook ambiëren, met als doel elke dag een betere prestatie neer te zetten voor al onze stakeholders. Dat betekent HPO voor ons.

— Astrid Schlüter - CEO Vesteda

Wat organisaties merken als ze met het HPO-raamwerk werkenDownload hoofdstuk 1 en 2 gratis in PDF

Sinds 2008 hebben honderden organisaties in binnen- en buitenland het HPO-raamwerk toegepast. Zij ervaren bewezen merkbare verbeteringen in houding, samenwerking, organisatiekracht en resultaten:

  • Betere houding
    Medewerkers nemen meer eigenaarschap en tonen meer aandacht voor verbetering. Innovaties worden sneller en succesvoller geïmplementeerd. Er ontstaat een gedeeld gevoel van richting en een vernieuwde energie binnen teams.
  • Betere samenwerking
    Er is meer onderlinge samenwerking, ook over afdelingen heen. Mensen staan open voor ideeën van anderen en ervaren zichzelf als onderdeel van een keten die samen waarde toevoegt. Ook de relatie met klanten en leveranciers verbetert. 
  • Betere organisatie
    De strategie is onderscheidend en wordt met meer focus en discipline uitgevoerd. Projecten worden minder versnipperd, maar juist doelgericht afgerond – op tijd, binnen budget en met kwaliteit. De organisatie maakt minder (dezelfde) fouten en bouwt aan een sterke reputatie. Daarbij trekt een High Performance Organisatie meer talent aan
  • Betere financiële resultaten
    De productiviteit stijgt doordat dezelfde teams meer én succesvoller werk verzetten. De winst neemt toe, het marktaandeel groeit en de financiële positie wordt stabieler. Ook in non-profit (zorgorganisaties, scholen, etc.)- en overheidsorganisaties blijkt het HPO-raamwerk te werken. Zij bereiken meer met dezelfde middelen – jaar na jaar.
  • Duurzaam competitief voordeel
    Organisaties met de hoogste HPO-score presteren aantoonbaar beter dan anderen. Dat blijkt ook uit onze cijfers:
    – omzet groeit 4 tot 16% harder
    – winstgevendheid is 14 tot 44% hogerfinanciële ontwikkelingen
    – ROA (Return on Assets) is 1 tot 12 % hoger
    – ROE (Return on Equity) 9 tot 25% hoger
    – ROI (Return on Investment) 15 tot 26% hoger
    – ROS (Return on Sales) 2 tot 18% hoger
    – TSR (Total Shareholder Return) 4 tot 42% hoger

En dat niet alleen:

  • Klanttevredenheid en -loyaliteit nemen toe
  • Medewerkertevredenheid stijgt
  • De kwaliteit en vernieuwing van producten en diensten verbetert
  • Klachten worden effectiever opgelost

En dit niet voor een korte periode, maar jaar na jaar!

Wilt u weten waar uw organisatie staat?

Bekijk de animatie hieronder of neem direct contact op met Marco Schreurs. We bespreken graag met u hoe uw organisatie(-onderdeel) zich kan ontwikkelen tot een High Performance Organisatie – op een manier die past bij uw sector, ambitie en mensen.

Als je als leidinggevende geen genoegen neemt met de middenmoot dan zou ik zeker aanbevelen om naar het HPO Center te gaan.

— Eric Janssen - districtsdirecteur Nijmegen bij ABN Amro

Wij zijn de sparringpartner voor organisaties die niet tevreden zijn met ‘wel aardig’ of ‘gemiddeld’. Bij ons geen oppervlakkige adviezen of mooie woorden, maar een eerlijke spiegel. We werken vanuit het wetenschappelijk onderbouwde HPO-raamwerk, in combinatie met stevige dialogen met u, uw managers en uw medewerkers. Dat levert inzichten op die u écht verder brengen. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (of T. 035-6037007).