Cases

Rembrandt F&O: Het ergste dat er kan gebeuren is dat je er beter van wordt

HPO Center sprak met Ab van Urk, managing director bij Rembrandt F&O (Fusies & Overnames), onderdeel van de Rabobank, een bedrijf dat zich richt op fusies en overnames voor familiebedrijven. 

’Wij hebben het HPO Center ingeschakeld omdat we weer eens goed naar onze kwaliteit wilden kijken. Het is belangrijk dat je de tandjes op de zaag voortdurend blijft slijpen en niet doorwerkt met een botte zaag. We dachten dat het goed zou zijn om iemand van buiten de organisatie in te schakelen, die ook weet hoe het er bij andere bedrijven aan toe gaat. Vreemde ogen dwingen.

De resultaten werden vorig jaar oktober gepresenteerd in dierenpark Amersfoort. Op basis van het HPO-boek Animal Firm, werden sommige zaken gekoppeld aan dierengedrag. Dit maakte het wat speelser, waardoor het ook beter beklijft.

Een van de verbeterpunten was dat we onze strategie voortdurend moeten blijven delen met iedereen. Dat was voor mij een beetje een verrassing, maar ik ben dan ook lichtelijk bedrijfsblind. Ik doe dit nu acht jaar, dus voor mij is het logisch waar we heengaan, maar voor iemand die net in dienst is gekomen, is het ook waardevol om hier goed over te worden geïnformeerd. Tijdens ons eerste synergie-overleg na de HPO-diagnose, zijn wij dan ook uitgebreid ingegaan op onze mission statement. We hebben het toegelicht aan de hand van voorbeelden. En dat zullen we blijven doen, ook binnen onze drie vestigingen.

Op feedback geven scoorden we best goed, maar eigenlijk interesseert het me niet of we een acht scoren. Ik wil die tien. Het ergste dat er bij feedback kan gebeuren is dat je er beter van wordt, dus alle feedback die niet gegeven wordt is een gemiste kans. We gaan nu proberen onze mensen hier bewust van te maken en hopen daarin zelf het goede voorbeeld te geven door bijvoorbeeld projectevaluaties ook beter te gebruiken voor iemands functioneringsgesprek.

We hebben ook klanten uitgenodigd om onder leiding van het HPO Center over de kwaliteit van onze dienstverlening te praten, eerst zonder ons, daarna met ons. Dat was nuttig en leuk en gaf ons heel veel energie. Ik overweeg nu om bij de reviews van projecten ook klanteninterviews te gebruiken.

Door ook nog klanten bij dit proces te betrekken, krijg je een compleet beeld van hoe je je kunt verbeteren. De diagnose is dus een hele goede methode gebleken om op efficiënte wijze de zaag weer te slijpen.’

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).