World thought leaders in High Performance

Cases

LIMOR: HPO is geen tijdelijk project

Aan te veel projecten beginnen en ze vervolgens niet goed afmaken of implementeren: het is een valkuil van veel enthousiaste leidinggevenden. Bij zorginstelling LIMOR gaan ze er iets aan doen.

De ambities liegen er niet om. LIMOR, wat staat voor Landelijke Instelling voor Maatschappelijke Ondersteuning en Rehabilitatie, wil de beste zijn in haar vakgebied. Uit de eerste scan die het HPO Center in het voorjaar van 2012 uitvoerde bleek al dat de organisatie op de goede weg is: met een 6,9 scoorde LIMOR bovengemiddeld voor de zorgsector. Maar dat is nog niet genoeg.

‘We zijn geen commerciële organisatie, maar we willen toch het ondernemerschap binnen onze organisatie stimuleren‘, zegt Rob Speksnijder, directeur Zorg. ‘Daarmee willen we de passiviteit die zo kenmerkend is voor een traditionele zorginstelling achter ons laten, zodat we beter kunnen inspelen op de belangen van onze stakeholders en onze cliënten.’

We pakken alles aan, we zijn heel enthousiast. Het probleem daarbij is alleen dat we die projecten onvoldoende goed afmaken.

— Laura Bronsgeest, hoofd Afdeling Beleid LIMOR

‘Het belangrijkste dat uit de meting naar voren kwam was dat we te vaak met te veel projecten bezig zijn’, vertelt Laura Bronsgeest, hoofd van de afdeling beleid. ‘We pakken alles aan, we zijn heel enthousiast.’ Speksnijder:’Het probleem daarbij is alleen dat we die projecten onvoldoende goed afmaken.’

Zoals vorig jaar, toen er een project liep met betrekking tot procesmanagement. Er waren allerlei werkgroepen opgezet die hielpen bij het in kaart brengen van alle processen binnen de organisatie. Bronsgeest: ‘Toen we dat hadden gedaan, hebben we een implementatiebijeenkomst gehouden met het idee dat dat genoeg zou zijn. Maar dat was het niet. Uiteindelijk veranderde er weinig. Terwijl we, als we meer aandacht aan de implementatie hadden besteed, wél iets hadden kunnen veranderen.’ Speksnijder: ‘Het is natuurlijk zonde als je veel tijd aan iets besteedt en de opgedane kennis vervolgens bij wijze van spreken over de schutting gooit en er niet meer naar omkijkt. Dan levert het niet het rendement op waar je op hoopt als je er in al je enthousiasme aan begint.’

Focus is dus het sleutelwoord bij het HPO-traject dat LIMOR nu is ingegaan. Samen met bestuurder Dirk Huisman denken Speksnijder en Bronsgeest erover na hoe het gedachtegoed onderdeel kan worden van het DNA van de organisatie. Bronsgeest: ‘Wij komen niet dagelijks in aanraking met de werknemers op de werkvloer. Wij bereiken het management en zij moeten dat op hun beurt ook weer over weten te brengen aan hun team.’

Een van de plannen is om het onderwerp op de agenda te zetten bij de introductiedag van nieuwe werknemers. Ook moet er op het intranet plaats worden ingeruimd voor HPO. Speksnijder: ‘Maar dat is nog niet genoeg: we willen mensen echt meenemen, je moet ze dus echt spreken. Ik merk dat er enthousiasme is als we met medewerkers over dit onderwerp spreken, dat lukt niet met een stukje in de nieuwsbrief. Daar moeten we dus iets op vinden.’

De managementlaag heeft naar aanleiding van het HPO-traject op eigen initiatief al een paar goede stappen gezet. Uit de meting kwam namelijk ook naar voren dat de verschillen tussen de regio’s op de verschillende onderdelen van de meting behoorlijk groot waren. ‘We zitten verspreid over het hele land’, zegt Speksnijder. ‘Het management van de verschillende regio’s had tot voor kort dus vooral contact met de mensen boven en onder hen. Nu hebben we T-shaped management geïntroduceerd, zodat ook de mensen in dezelfde soort functie met elkaar in contact komen. Dit komt nu al aardig op gang, dus dat is erg leuk om te zien.’

‘We hebben nog wel een klusje te klaren’, zegt Speksnijder. ‘Maar’, zegt Bronsgeest. ‘we zijn ons bewust van onze zwakke plek. We waken ervoor dat het HPO-traject geen tijdelijk project wordt. Uiteindelijk moet het het denkkader van de hele organisatie worden. Het is dus aan Rob en mij om iedereen met het gedachtegoed te inspireren.’

Reactie HPO Expert op de LIMOR case

Bij LIMOR hebben ze hart voor de zaak. Ze staan klaar voor mensen die het tijdelijk niet kunnen redden. Samen zoeken ze naar de mogelijkheden om de zelfredzaamheid  te (her)vinden. Dat vraagt dus ook veel zelfredzaamheid, creativiteit en ondernemerschap van medewerkers en leidinggevenden. En dat merk je bij LIMOR: het bruist! Wat mij daarbij treft zijn twee zaken. Als eerste zijn ze bereid om de zaken op tafel te leggen, hoe lastig dat soms ook is. Zo vond de eerste terugkoppeling van de HPO-meting gelijk plaats in een uitgebreid gezelschap. Daarnaast zoeken ze echt naar verbetering met focus. Diagnose doen en je echt verdiepen in wat het betekent om aan HPO te werken. Kortom, ze pakken aan wat er moet gebeuren. Misschien met ups en downs, maar ze gaan er wel voor. Typisch LIMOR!

Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (T. 035-6037007).