Cases

Kwaliteit van management is essentieel voor onze organisatie.

HPO Center in gesprek met Ruud Klarenbeek en Tanja Scholten, respectievelijk directeur en coördinator personeelszaken van de JP van den Bent stichting een middelgrote zorginstelling met ruim 100 locaties in Gelderland, Overijssel en Friesland.

Klarenbeek: ’Bewustwording, dat is wat we van het HPO Center hebben geleerd. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland deed een kwaliteitsonderzoek bij haar zorgaanbieders en wij kwamen daar als Triple A uit de bus. We gingen kijken welke elementen binnen onze organisatie daarvoor zorgden en die kwamen sterk overeen met de kenmerken van een high performance organisatie.’

Scholten: ’Het HPO Center biedt heel bruikbare informatie. Ze hanteren een no nonsense-benadering en gebruiken geen boekentaal, zodat we die informatie ook kunnen overbrengen op onze medewerkers.’

Cultuurdragers

Klarenbeek: ’Wij richten ons vooral op de kwaliteit van de medewerker. Die moet zich er dus bewust van zijn welke elementen onze organisatie zo goed maken en waarom dat zo werkt.’

Scholten: ’Kwaliteit van management is essentieel voor onze organisatie. De managers zijn onze cultuurdragers. Wat het beleidsteam ontwikkelt, moeten zij overbrengen op alle andere medewerkers. Doordat het HPO-gedachtegoed heel praktische punten biedt, kunnen medewerkers goed betrokken worden in het bedrijfsproces.’

Mooi vervolg

Klarenbeek: ’Toen ik de bevindingen van het HPO Center las, dacht ik meteen al: dit moeten we ook op individueel niveau gaan doen. Een paar maanden geleden zijn we met High Performance Manager begonnen. Het HPO Center heeft bij duizend medewerkers een enquête uitgezet met daarin vragen over hun leidinggevenden. Aan de hand daarvan kan nu van 88 leidinggevenden een profiel worden gemaakt. De resultaten daarvan worden ook op individueel niveau besproken. Werknemers mogen er zelf voor kiezen of ze dat wel of niet met anderen willen bespreken.’

Scholten: ’High Performance Manager is een ontzettend mooi vervolg op het HPO-verhaal. De kracht ervan is dat leidinggevenden zowel zichzelf beoordelen als degenen waaraan ze dagelijks leidinggeven. Als alle resultaten bekend zijn, krijgen we inzicht in wie de JP leidinggevende is en waar de ontwikkelingspunten liggen. Dit kunnen we gebruiken bij werving & selectie, maar ook voor de inhoud van onze interne trainingen voor leidinggevenden.’

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).