Cases

Ballast Nedam bouwt aan een Beter Presterende Organisatie (BPO)

Ballast Nedam Case: ‘Ideeën rondom HPO passen als een paraplu over initiatieven die al lopen”

Ook Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling (BNBO) is aan de slag gegaan met de “Big Five” van HPO, al spreken ze zelf liever intern over BPO: beter presterende organisatie. ‘High/hoog impliceert een einddoel. Beter betekent een proces dat nooit stopt.’

Afhankelijk van het cluster en locatie scoort Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling tussen de 6,8 en 7,6. Gemiddeld een 7,1. Een uitstekend resultaat dus. Ook ten opzichte van de concurrenten scoort Ballast Nedam goed. Toch vinden ze het bij Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling niet genoeg. Wie een HPO wil zijn, moet een 8,5 gemiddeld scoren op de vijf HPO-factoren. En moet dus niet alleen buiten infrastructureel door Ballast Nedam, maar ook intern de weg naar een HPO nog wel geplaveid worden. Overigens noemen ze het binnen Ballast Nedam liever een BPO: Betere Presterende Organisatie. BPO-coach en procesmanager ketensamenwerking Ilse Brouwers: “High/hoog impliceert een einddoel. Beter betekent een proces dat nooit stopt.”

Opstartfase

Ballast Nedam zit nog in de opstartfase van het BPO-traject. Alle clusterdirecteuren hebben zich er inmiddels wel achter geschaard, dus is er letterlijk geen weg terug voor de ontwikkelaar van vastgoed in infrastructuur. Medio 2013 is het eerste ijkpunt en dan wordt gekeken of de rapportcijfers zijn gestegen. Dan worden de vijf HPO-factoren en 35 onderliggende aspecten André de Waal opnieuw langs de meetlat gelegd. Directeur B&O van de vestiging Capelle a/d IJssel Peter van Dijk vertelt dat er wel enige scepsis was in de organisatie, maar dat het BPO-traject uiteindelijk is omarmd. “Er lopen hier intern al veel projecten om de organisatie te stroomlijnen. We waren al met Lean Six Sigma bezig, deden al aan ketensamenwerking, er was al een medewerkerstevredenheids-onderzoek geweest en die punten die daar uit kwamen, worden aangepakt. En dan hoor je soms toch: is dit niet het zoveelste dingetje. Ik denk dat het aardige van BPO is dat het een soort paraplu is waar alles waar we binnen Ballast Nedam mee bezig zijn, onder past.” Ilse Brouwer: “Voor mij was BPO iets waar we eindelijk wat aan op kunnen hangen. Alle projecten hangen niet meer als losse eenheden in de lucht. Wij zijn van huis uit pure bouwers. BPO gaat veel meer over waar begin je en hoe overtuig je mensen. Dat is een andere tak van sport, waar bouwers van nature niet zo goed in zijn.”

Brouwers noemt een aantal punten binnen de bouworganisatie die verbeterd kunnen worden, op weg naar een BPO. Het management bij Ballast Nedam is van nature vrij directief, medewerkers pakken hun verantwoordelijkheid te weinig, ruimte die er is voor het individu wordt niet gepakt, de langetermijnvisie ontbreekt, te weinig managementtools, een gebrek aan kpi’s…. Ilse Brouwer: “Voorbeeld. Als we een opdracht uitvoeren, zijn we heel close met een klant, maar is de klus klaar, dan spreken we de klant zelden meer. We kunnen ook heel goed aan relatiebeheer doen ook als we op dat moment niet voor de klant actief zijn. We hebben nog te vaak een Calimero-gedrag richting klant. Overigens denk ik dat ook dit heel bouweigen is en we het op die punten zeker niet slechter doen dan concurrerende bouwbedrijven.” BPO helpt volgens Brouwers Ballast Nedam ook op een andere manier. “Momenteel is de neiging toch heel sterk om ‘de crisis’ de schuld te geven. Het is toch de markt, hoor je dan. Ofwel, we kunnen er toch niets aan doen. Ik denk dat juist een periode als nu een organisatie sterker kan maken door met de vijf HPO-factoren aan de slag te gaan. Sta open in wat er om je heen gebeurt en probeer op alle facetten te verbeteren. Probeer ook een stip op de horizon te zetten: daar wil ik heen met de organisatie. Dat biedt voor iedereen houvast. Als je weet wat je wilt, zijn besluiten makkelijker te nemen. Anders schiet je toch veelal uit de heup.”

Big Five

Aan welke factoren van de ‘Big Five’ van De Waal gaat Ballast Nedam het eerst werken? Peter van Dijk: “Uiteindelijk heeft alles met elkaar te maken, maar er zal een focus liggen op continu verbeteren, kwaliteit van medewerkers en klantbenadering. Ook de lange termijn moeten we goed in de gaten houden. En we gaan goed kijken naar het onderdeel Bouwborg (service-, onderhoud- en renovatiewerkzaamheden). Dat scoorde relatief slecht in de BPO-analyse.” Ilse Brouwers: “Voor mij is openheid nog wel een ding. We praten hier wel veel, maar zeggen soms niks.” En de kwaliteit van het management? Is dat niet vaak de pijnlijkste omdat ook het management onder het vergrootglas gaat? Peter van Dijk en Ilse Brouwers zijn unaniem. Beiden geven aan zelfkritisch te zijn en hebben geen moeite om ook beoordeeld te worden. Ilse: “Ah, ik ben hier bij een bouwbedrijf al vaker letterlijk tegen de muur gelopen. Het is nooit leuk om kritiek te krijgen, maar het is goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Maar het is waar: sommige collega’s durven het woord coach hier nog steeds niet uit te spreken en elkaar ergens op aanspreken blijft ook lastig.” Peter van Dijk: “Misschien scheelt het dat ik in het Westen zit. Daar zijn we wel gewend om elkaar kritisch aan te spreken.”

Slotvraag: is BPO het antwoord voor de bouw om uit de huidige crisis te komen?

Peter van Dijk weet niet of BPO het antwoord voor alle bouwbedrijven is. Ilse Brouwer vult nog aan dat Ballast Nedam door de crisis wel veel harder voelt dat er een noodzaak is om een flexibele organisatie te hebben. “En daar helpt het denken in BPO zeker bij.”

Reactie HPO Expert Alex Meingast

Alex Meingast HPO ExpertHet grootste gedeelte van het jaar 2012 heb ik de HPO-diagnose bij Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling geleid. Een organisatie die door het economisch klimaat in zware tijden verkeert, maar zeker niet bij de pakken is gaan neerzitten ….Het HPO-denken is binnen de organisatie onder de noemer BPO (Beter Presterende Organisatie) naar alle binnen- én buitendienst medewerkers uitgedragen. Het aanstellen van een landelijk BPO-team binnen Ballast Nedam B&O (bestaande uit drie mensen) en het benoemen van BPO-coaches binnen de diverse regio’s heeft tot maximaal draagvlak op alle niveaus binnen de organisatie geleid. Ik ben zeer onder de indruk van het enthousiasme en de persoonlijke betrokkenheid bij de organisatie en haar medewerkers. Ik vind het fantastisch om te zien dat een organisatie in moeilijke tijden, veel positieve energie houdt en blijft werken aan diverse verbeterpunten. Ik ben er van overtuigd dat zij sterker uit de crisis zullen komen en zullen doorgroeien van een Beter Presterende Organisatie naar de BEST PRESTERENDE ORGANISATIE!

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).