Door Esther Mollema en André de Waal
Organisaties moeten steeds sneller en beter gaan werken. Maar kan een organisaties dat blijvend voor elkaar krijgen? Cruciaal is niet de financiële koers, maar juist de HR-strategie. Het gedrag van mensen bepaalt of een organisatie in staat is een excellente organisatie (of een High Performance Organization – HPO) te worden. De hoogste tijd om kennis te maken met de vijf onderscheidende factoren van een HPO.
Een excellente organisatie is een organisatie die zowel op financiële als niet-financiële parameters beter presteert dan concurrenten of vergelijkbare organisaties uit dezelfde sector, voor een periode van tenminste 5 tot 10 jaar.
Onderscheidende pijlers van een excellente organisatie
Welke voorwaarden zijn nodig om een excellente organisatie te creëren?
Vijf pijlers onderscheiden de excellente organisatie van gemiddelde organisaties:
- Het management van een excellente organisatie combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.
- Een excellente organisatie betrekt iedereen intensief bij de organisatie via een open cultuur en dialoog gericht op acties naar betere prestaties.
- De langetermijnfocus van een excellente organisatie geldt voor de klanten, leveranciers en partners, maar vooral voor het management en de medewerkers.
- Een excellente organisatie onderscheidt zich in de markt en werkt continu aan het verbeteren en vernieuwen van de bedrijfsprocessen, diensten en producten.
- De medewerkers van een excellente organisatie zijn divers, complementair en flexibel, en ze kunnen goed samenwerken.
HR als coach
De zachte factoren van weleer zijn dus de succesdragers van nu geworden. Ongrijpbare zaken als leiderschap, dialoog voeren en vertrouwen blijken de factoren om sneller en beter te worden. De rol van HR lijkt daarom onmisbaar. P&O’ers en HRmanagers moeten een leidende rol op zich nemen in het HPO-proces. Dit kan op twee manieren. In sommige organisaties beseft de top van de organisatie dat oude managementtechnieken niet meer werken: ze hebben niet genoeg opgeleverd. Deze leiders zien zichzelf als de sleutel om een organisatie te bouwen waarin vertrouwen en prestaties samengaan.
HR kan hier de rol van coach op zich nemen. Hierdoor ontstaat een sterke vertrouwensband tussen HR en de leiding, waarbij beide steeds meer gaan samenwerken om het juiste HPO-gedrag te creëren. Het gaat dan niet langer over instrumenten en kosten, maar over de eigen bijdrage aan het resultaat en het creëren van een excellente organisatie.
Lees het gehele artikel door Esther Mollema en André de Waal in P&Oactueel in PDF-formaat.
Het HPO Center verzorgt regelmatig HPO-diagnoses, maar ook inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering, interne dialoog en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).