World thought leaders in High Performance

Artikelen

Betere zorg begint vaak bij eigen initiatief

Een betere gezondheid terwijl de zorgvraag toeneemt en middelen schaarser worden. Dat vraagt om effectieve professionals die fouten voorkomen, efficiënt werken en verspilling tegengaan. We hebben er een groot belang bij dat we dat met elkaar regelen en tegelijkertijd de verwachtingen van onze cliënten/patiënten overtreffen. Maar de verandering van ons bestaande systeem blijkt een zware dobber. Mona van de Steeg en Lilian Kolker, bundelen hun kennis en ervaring tijdens de Masterclass ‘De Excellerende Zorgorganisatie’. Ze herkennen beide dat op organisatieniveau zaken beter kunnen, maar dat verbeteringen vaak beginnen met persoonlijk initiatief.

Lilian Kolker, research director healthcare bij het HPO Center: “Ik zie vaak dat zorgverleners, en ook hun leidinggevenden, worden gehinderd door ingewikkelde, geschreven en ongeschreven regels en procedures. Zelden wordt er een proces vereenvoudigd, losgelaten of beter afgestemd. Binnen organisaties vindt tussen management en medewerkers nauwelijks een echt debat plaats over gewenste verbetering. De belangen van de cliënten en de zorgorganisaties lijken soms lijnrecht tegenover elkaar te staan. Het systeem is ingewikkeld en lijkt moeilijk te verbeteren. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.” “Dat herken ik”, zegt Mona van de Steeg, Senior Adviseur bij het CBO, “In de zorg is onevenwichtig aandacht besteed aan input- en verantwoordingskwaliteit. Het risico daarvan is dat de aandacht wordt afgeleid van de essentie. De kwaliteit van de uitvoering wordt niet beter door nog meer bij- en nascholing, nog meer protocollen en richtlijnen, nog meer certificaties, indicatoren en evaluaties. Kwaliteit wordt beter door aandacht voor de performance zelf, in of dicht op het primaire proces.”

Dat zorgorganisaties werken aan het verbetermanagement zien beide trainers als een grote prioriteit. Veel verbetering en verandering begint kleiner, in het dagelijkse werk. Bij mensen die de mogelijkheid krijgen en nemen om het met elkaar anders te regelen. Ze ontmoeten veel mensen die werken met hart voor de zaak. Zorgprofessionals die graag goede, menslievende en efficiënte zorg verlenen. Door die energie te gebruiken, boor je een belangrijk potentieel voor verbeteren en meer effectiviteit aan. Door die gedrevenheid te koppelen aan het stellen van reflectieve vragen: ‘Wat willen we nou echt bereiken? Hoe doen we dat zo goed mogelijk? Wat hebben we daar echt voor nodig?’. Het startpunt van verbeteren begint bij het onderscheidende karakter, daar waar je voor staat en gaat; de bedoeling. Als mensen dat goed voor ogen hebben is de eerste horde vaak genomen.

De kennis over beter presteren en mooie voorbeelden van andere organisaties delen het CBO en het HPO Center met deelnemers van de masterclass over excelleren in de zorg op 27 en 28 juni. De boeken ‘Verdraaide organisaties’ van Wouter Hart in samenwerking met Marius Buiting en ‘Hoe bouw je een High Performance Organisatie?’ van André de Waal zijn kennis- en inspiratiebronnen. We discussiëren over het maken van keuzes, hoe je leiding geeft aan verandering én hoe je de vertaling maakt naar je eigen praktijk.

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk voor uw organisatie kan betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).