Eerst WAT, dan HOE bij prestatieverbetering
Stel: er is een probleem binnen uw organisatie. U heeft te maken met slecht functionerende managers en/of medewerkers. Achterblijvende prestaties. Te weinig groei. Verslapping van de organisatie of het vertrek van goede werknemers. Omdat u er zelf niet in slaagt het probleem op te lossen, schakelt u een externe partij in. Het liefst een enigszins bekende naam, want ‘no one ever got fired for hiring McKinsey’. Het door u ingehuurde adviesbureau praat met het management en de medewerkers en biedt u vervolgens een oplossing aan. Een tijd lang heeft u een consultant of interim manager over de vloer, die de problemen bij uw organisatie te lijf gaat. Werkt het niet, dan is dat uw schuld. Werkt het wel, dan heeft u uw geld nuttig besteed. De externe partij vertrekt en laat uw organisatie achter. Wat hij allemaal heeft gedaan, verdwijnt in de meeste gevallen al snel weer naar de achtergrond.
No one ever got fired for hiring McKinsey
Zeker weten
‘Als organisaties echt willen verbeteren vragen ze bij de aanpak van interne problemen heel veel commitment en inspanning van hun management en medewerkers’, zegt Esther
Wat houdt u tegen?
De Waals gedachtegoed vormt de basis van de werkzaamheden van het HPO Center, dat met behulp van uitgebreide enquêtes en interviews onderzoekt wat er precies aan de hand is bij een organisatie. Het stellen van de diagnose is de kerntaak van het HPO Center. Het geeft focus voor de noodzakelijke verandering en verbetering. Hoe dat vervolgens wordt aangepakt wordt overgelaten aan de organisatie zelf. De Waal: ‘Wij bieden geen kant-en-klare oplossing, geen model. Wat wij bieden is een richting en een raamwerk, waar managers mee aan de slag kunnen gaan. Na een diagnose, of die nou tegenvalt of meevalt, zal het management in actie moeten komen.’
Verschuilen achter instrumenten niet de oplossing voor uw interne problemen
Als is vastgesteld wat de verbeterpunten zijn, kunnen organisaties ermee aan de slag. Maar hoe? Diagnoses verschillen per organisatie en dus ook de passende oplossing. Een eenduidig antwoord op die vraag is er niet. Kolker: ‘Geen twee organisaties zijn hetzelfde. Als je een instrument bij twee verschillende organisaties wilt implementeren, zal dat overal een andere uitwerking hebben.’
De vinger op de zere plek leggen en vervolgens de focus daarop houden is belangrijk. ’Nederland is een van de meest trendgevoelige landen ter wereld’, zegt Mollema. ’Er worden ontzettend veel managementboeken gelezen en als er dan weer wat nieuws is, lopen we daar weer met z’n allen achteraan. Maar dat moet je niet doen. Als management is het je taak om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en vervolgens ze zeggen: hier gaan we de komende jaren aan werken.’
Eerst WAT, dan HOE
Een organisatie hoeft overigens niet per se met grote interne problemen te kampen om bij het HPO Center aan te kloppen. Kolker: ’Een ingenieursbureau dat wij als klant hebben, is al heel goed in zijn branche. Maar zij zeggen: Een topsporter laat zich ook eens per jaar doorlichten. Dat is ook een manier om naar prestatieverbetering te kijken.’
Het HPO Center krijgt geregeld de vraag of zij ook betrokken wil zijn bij het vervolgtraject, maar blijft daarin terughoudend. Het HPO Center coacht, begeleidt en biedt aanvullende kennis op de HPO-factoren, maar ze zien het inzetten van iemand van buiten de organisatie niet per se als een garantie voor succes. ’Er komt iemand binnen die een interventie doet’, zegt Kolker. ’Maar de verandering moet vanuit jezelf komen, anders beklijft het niet. Het moet in je DNA terecht komen.’ De Waal vult aan: ’Een bekend psychologisch effect is dat wanneer je ergens aandacht aan besteedt, je inderdaad iets kunt veranderen, maar of het echt werkt is afhankelijk van de inspanning van de organisatie zelf.’ Mollema: ’De vraag die aan de basis van elke handeling moet staan is: wat weerhoudt ons ervan om beter te worden? Wij helpen met het vinden van een antwoord op deze vraag, zodat je ermee aan de slag kunt. Wat komt dus altijd voor hoe.’ De Waal: ’Wij geven antwoord op wat een organisatie moet verbeteren. Als manager ligt er dan de uitdaging om daar je eigen kracht, je eigen intuïtie en je eigen stijl in te stoppen. Iedereen heeft daarvoor zijn eigen manier.’
Het HPO Center is de sparringspartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor. Gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, ingekleurd door robuuste dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met schreurs@hpocenter.com (T. 035-6037007).