HPO Center

De prestatie-effecten van het toepassen van het HPO-raamwerk

Sinds de lancering van het HPO-raamwerk in 2007 hebben veel organisaties wereldwijd een HPO-transformatie ondergaan, vaak beginnend met de HPO-diagnose en HPO-vragenlijst als startpunt van hun reis naar hoge prestaties. In de afgelopen 15 jaar konden we veel van deze transformaties en hun prestatie-effecten op individuele organisaties (vaak in longitudinaal onderzoek) en op volledige sectoren volgen. Veel van onze bevindingenDe prestatie-effecten van het toepassen van het HPO-raamwerk hebben we gedeeld in een veelvoud van academische en managementartikelen. In dit artikel geven we een overzicht van de prestatie-effecten van het toepassen van het HPO-raamwerk in sectoren en op individuele organisaties. Alle effecten zijn gedocumenteerd in gepubliceerde academische artikelen en hebben daarom een rigoureus peer review proces ondergaan.

HPO in specifieke sectoren

In dit gedeelte wordt een overzicht gegeven van de resultaten van HPO-onderzoek uitgevoerd in specifieke sectoren wereldwijd.

Sector Land                               Vergelijkingsresultaten
Bankwezen Tanzania Tanzaniaanse banken met de hoogste HPO-rang hadden de beste financiële prestaties.
Bankwezen Nederland De regio’s van de bank met de hoogste HPO-scores hadden de beste financiële prestaties.
Bankwezen Vietnam Vietnamese banken met de hoogste HPO-scores hadden de beste financiële prestaties.
Onderwijs Pakistan Universiteiten met hogere HPO-scores hadden meer middelen om te voldoen aan de behoeften van docenten, medewerkers en studenten; een hoger aantal onderzoekpublicaties; betere updates van de loopbaangegevens van alumni; voerden meer conferenties uit; en ondernamen meer onderzoeksprojecten.
For-profit bedrijven België Verhogen van het high-performance niveau van een Vlaams winstgevend bedrijf verkort de tijd om knelpuntvacatures te vervullen.
Productie Tanzania Tanzaniaanse productiebedrijven met de hoogste HPO-rang hadden de beste financiële prestaties.
Mijnbouw Peru De mijn met de hoogste HPO-score behaalde de beste prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en financiële resultaten.
Supermarkten Nederland De supermarkten met de hoogste HPO-scores behaalden een hogere omzet en marges.
Sport Nederland Het zwembad met de hoogste HPO-score had de beste financiële prestaties en klanttevredenheid.
Uitzendbureaus Nederland De regio van het uitzendbureau met de hoogste HPO-rang toonde de hoogste omzetgroei in de afgelopen zes jaar.


Hieronder wordt meer detail over elke studie gegeven:

HPO bij individuele organisaties

In deze sectie wordt een overzicht gegeven van de prestatie-effecten van een HPO-transformatie bij individuele organisaties.

Organisatie              Land                              Sector                     Niet-financiële effecten                                                            Financiële effecten              
ARK Data Centres UK IT Verbeterde kwaliteit van dienstverlening Verdubbeling van omzet en winst
ATLAS Consortium UK IT Meer vertrouwen tussen de partnerbedrijven in het Consortium, wat resulteert in meer geleverde producten met minder fouten, en hogere klanttevredenheid
CCPC Zambia Overheid 144% omzetgroei
Centrum voor Internationale Zaken Nederland Onderwijs Hogere kwaliteit van diensten, groter eigenaarschap onder personeel voor de resultaten van de afdeling, en hogere tevredenheid onder de studenten en de andere afdelingen van de Universiteit met betrekking tot het CoIA
Europese multinational Europa Voeding Aanzienlijke gedragsveranderingen: meer dialoog en informatie-uitwisseling binnen de organisatie, een beter benaderbare CEO en een duidelijker gemeenschappelijk doel om naar te streven
Grohe Nederland Productie/ Retail Negatieve effecten van de economische crisis waren zo sterk gedempt dat de organisatie nummer 1 in de industrie werd
IBK Nederland Zorg Laag ziekteverzuim, minder inhuur van tijdelijke werknemers, geen overbelast en gezonder personeel, hogere patiënttevredenheid, meer ontwikkeling van personeel in een betere leeromgeving, efficiëntere processen en vergaderingen IBK presteert beter dan gebudgetteerd, waarbij een financieel rendement van 5% wordt gerealiseerd
Iringa University College Tanzania Onderwijs In de top 10 van beste Oost-Afrikaanse universiteiten; grote groei in studenten en hooggekwalificeerde docenten Financiële stabiliteit bereikt
LIMOR Nederland Zorg Negatieve effecten van financiële kostenbeleid gedempt zodat organisatie beter kon overleven dan vergelijkbare zorgorganisaties
Longfellow Benefits USA Personal finance Negatieve effecten van economische neergang in de financiële dienstverlening zodanig beperkt dat de organisatie zowel in omzet als in werknemers groeide (en prijzen ontving hiervoor) terwijl vergelijkbare financiële organisaties leden Aanzienlijke groei in omzet
Nabil Bank Nepal Bankwezen Toppositie in de industrie bereikt (met betrekking tot financiële marges)
NEH Filippijnen Voeding 300% omzetgroei
Zorginstellingen voor verpleeghuiszorg Nederland Zorg Meer focus op wat belangrijk is en minder ad-hoc brandjes blussen; een cultuur van continu leren en verbeteren creëren, wat leidt tot meer tevredenheid en bevlogenheid van medewerkers
Red Bull Nederland Voeding Het HPO-framework heeft de organisatie behoed voor ‘uit de hand lopen’ door niet alleen de groei van de organisatie in de juiste richting te sturen, maar ook de organisatie te helpen snel te groeien op een gecontroleerde manier. Verhoogde omzetgroei.
Swagelok VS Groothandel  Alle zeven distributeurs hebben een groei in de kwaliteit van werknemers en interne organisatie ervaren. Verschillende distributeurs hebben (sterke) financiële groei ervaren, terwijl andere distributeurs adequaat konden omgaan met de negatieve economische omstandigheden in hun lokale markten.
Ziggo Nederland Media Hoogste klanttevredenheid in de branche behaald. .Omzet verdubbeld.

Hieronder wordt meer detail gegeven over elk onderzoek:

De effecten van het worden van een HPO

In de afgelopen vijftien jaar hebben we veel niet-financiële voordelen opgemerkt die een organisatie ervaart wanneer het een HPO wordt, deze zijn hieronder samengevat:

En deze niet-financiële voordelen vertalen zich ‘automatisch’ in de volgende financiële voordelen:

Het HPO Center is de sparringpartner voor organisaties die echt een doorbraak willen in het verbeteren van de prestaties. We praten u nooit naar de mond, maar houden u een eerlijke spiegel voor (HPO-diagnose). We ondersteunen organisaties gebaseerd op het wetenschappelijk bewezen HPO-gedachtegoed, aangevuld met uitdagende dialogen met uw managers en medewerkers. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (of T. 035-6037007).

Mobiele versie afsluiten