World thought leaders in High Performance

Cases

Werken met Passie, een Hippisch HPO?

Werken met Passie - Almere Hippisch Centrumdoor Linde Peters

Gebries en gestampvoet, maar niet van mensen. Stro en zand op de vloer. Een omgeving waar je het HPO Center niet één twee drie zou verwachten. Het verbaasde onszelf ook toen we begin vorig jaar twee aanmeldingen voor de HPO Masterclass binnen kregen, afkomstig van het Almeersch Hippisch Centrum. Ron Pool eigenaar van het centrum en zijn manager Marijke Könst bleken een interessante en waardevolle toevoeging te zijn voor de Masterclass. Een relatief kleine onderneming met 18 medewerkers, maar wel één om nieuwsgierig van te worden. Want waar neem je paarden op in het HPO-gedachtegoed? Hoe is het om vanuit je hobby een bedrijf te starten en hoe bevalt het om samen met je vrouw en twee dochters een organisatie te leiden?
Voldoende vragen voor een rit naar Almere.

Het Almeersch Hippisch Centrum, een Hippisch HPO?

Ron en Marijke geven aan dat er nog een weg te gaan is voordat ze zichzelf HPO zouden willen noemen. ‘Er valt altijd te verbeteren, het kan altijd strakker, schoner en ook aan de communicatie valt nog wel wat te verbeteren.’ Als kritische ondernemer c.q. manager scoren Ron en Marijke zichzelf op de HPO-vragenlijst dan ook gemiddeld ergens tussen de 6 en de 7.
Heeft de HPO Masterclass verandering gebracht? Marijke geeft aan dat ze op een andere manier tegen de dingen aan is gaan kijken. ‘Ik ben me bewuster geworden hoe ik zelf de dingen doe en dat het ook anders kan. We hebben als doel een schoner en netter bedrijf. Voorheen zou ik tegen de medewerkers zeggen: “ik wil graag dat je deze dingen oppakt.” Nu vraag ik: “als dit het doel is, wat heb je dan nog nodig om dit te bereiken?” Hierdoor zijn onze medewerkers meer betrokken en krijgen ze ook meer inzicht in waarom we de dingen doen.’
Ook wordt de term ‘even een HPO’tje’ geregeld gebruikt. Is er iets misgegaan dan wordt er ‘even een HPO’tje’ gedaan. Er wordt actie ondernomen om het probleem op te lossen, maar er wordt ook gekeken naar de oorzaak van het probleem om ervoor te zorgen dat het niet meer voorkomt.

Een unieke visie op de paardensport.

Ondanks de kritische blik van Ron en Marijke, zijn ze binnen de HPO-factor continue verbetering en vernieuwing toch echt een HPO-weg ingeslagen. De strategie die zij voeren, gericht op het Talenten Trainings Centrum dat zij in 2011 opzette, is namelijk uniek in Nederland. In het Talenten Trainings Centrum worden dressuurtalenten getraind. Wat het Almeersch Hippisch Centrum uniek maakt, is dat ze ook manageleerlingen zonder eigen paard maar met potentie, de mogelijkheid willen bieden te trainen op wedstrijdniveau. Ze bieden ruiters zonder de financiële middelen om een eigen paard aan te schaffen, op leasebasis een wedstrijdpaard uit eigen stal. De paardensport is erg duur en valt dus niet voor iedereen binnen de mogelijkheden; hoeveel talent iemand ook bezit. Daarnaast zoeken ze ook naar een samenwerking met fokkers om paarden te laten trainen door deelnemers van het Talenten Trainings Centrum. Dit is een win-win situatie. De deelnemers krijgen de kans om kwalitatief zeer goede paarden te berijden, terwijl de fokker zijn paarden in conditie houdt tot een eventuele verkoop.

Werken met passie: een bedrijf leiden is geen hobby.werken met passie

Waar komt de drijfveer vandaan om de organisatie op een dergelijke manier te laten groeien en verder te ontwikkelen? De keuze om de manege over te nemen komt voort uit persoonlijke passie voor paarden. ‘Ik was al jarenlang nauw betrokken bij de manege toen ik en mijn vrouw de kans kregen om het bedrijf over te nemen. Er zijn een hoop mensen die een bedrijf starten vanuit hun hobby en liefde voor paarden en dit ook hobbymatig voortzetten. Maar dat gaat niet altijd goed,’ zegt Ron. ‘Een bedrijf leiden is geen hobby.’ Hij was daarom erg blij met de komst van Marijke als manager, zodat hij een deel van de bedrijfsvoering aan haar kon overlaten en zich zelf kon richten op de lange termijnvisie van het bedrijf.

Het werken met passie voor de sport en de paarden, is misschien wel de belangrijkste factor voor het succes van de organisatie. Zo is het Talenten Trainings Centrum ontstaan vanuit de passie voor dressuur van dochter Esmée. Naast de ingang bevindt zich een grote paardensport winkel, die geleid wordt door dochter Kim. De keuzes die bij het Almeersch Hippisch Centrum gemaakt worden, zijn dus niet enkel in het bedrijfsbelang. De keuzes sluiten ook nauw aan bij de persoonlijke drijfveren van de mensen die er werken. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. De wil om er een succes van te maken is groot maar tegelijkertijd is de scheidslijn tussen werk en hobby flinterdun. ‘Mensen beginnen me bij wijze van al aan te spreken wanneer ik de auto uit kom,’ zegt Marijke, ‘ook als ik vrij ben en tijd wil doorbrengen met mijn eigen paard.’

Nog zo’n moeilijk te onderscheiden grens: werk en familie.

Dankzij hun gezamenlijke passie is het gehele gezin: Ron, zijn vrouw Monique en hun dochters Kim en Esmée, dus actief betrokken bij de organisatie. Ron houdt zich voornamelijk bezig met de bedrijfsvoering, Monique met de administratie van de lessen, Kim focust zich op paardensportwinkel en Esmée leidt het Talenten Trainings Centrum. Aan het runnen van een familiebedrijf zitten voor- en nadelen. De lijnen zijn kort, de bedrijfsvoering persoonlijk. ‘Het is wel zaak om ook geestelijk de deur dicht te doen wanneer je ’s avonds naar huis gaat,’ zegt Ron. Het familiegevoel eindigt niet bij de gezinsgrens. Alle medewerkers zijn deel van de familie en ook de klanten voelen zich thuis.

Zakelijk blijven is daardoor vaak onmogelijk. Voor veel mensen is de manege een tweede thuis; vooral als ze er hun paard gestald hebben. ‘Dat is heel mooi natuurlijk, als mensen dat zo ervaren. Aan de andere kant is het wel eens moeilijk om het voor alle klanten goed te doen. Voor ons is een paard ook een heel sterk dier van 600 kilo waar je goed voor moet zorgen en consequent mee om moet gaan. Maar sommige mensen met een eigen paard gaan daar heel anders mee om en zien zij hun paard als een eigen kind. Je moet goed opletten hoe je met die paarden omgaat, want een verwend of een te dik paard is ook niet wat je wilt.

Eén iemand kan het verschil maken.

‘En verder? Wat is nu verder een verschil tussen jullie bedrijf en de grote organisaties zoals je die meegemaakt hebt in de Masterclass?’ vroeg ik Marijke. ‘Hoe gaan jullie anders om met HPO dan dergelijke grote organisaties?’ ‘Het verschil is denk ik dat hier één iemand het verschil kan maken. Naar mijn idee ben je in zo’n grote organisatie toch al snel een roepende in de woestijn.’
Daar is bij het Almeersch Hippisch Centrum zeker geen sprake van. Het is mooi om te zien hoe er ruimte wordt gemaakt voor de persoonlijke wensen en ideeën van mensen. Werken met passie en die om te kunnen zetten naar iets tastbaars als de paardensportwinkel, motiveert enorm om er een succes van te maken. Vraag is hoe ook grote organisaties de persoonlijke passie en drijfveren van iedere medewerker kunnen inzetten, om van hun organisatie een HPO te maken.

Het HPO Center verzorgt regelmatig inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over wat het HPO-raamwerk en onze HPO-experts voor uw organisatie kunnen betekenen? Neemt u dan contact op met Chiel Vink (T. 035-6037007).