World thought leaders in High Performance

Artikelen

De Heilige Graal van Management

Wat maakt het verschil tussen excellerende en minder goed presterende organisaties? Wat zijn kenmerken van excellerende organisaties en hoe kan een organisatie hier naartoe werken? André de Waal houdt zich al 22 jaar intensief bezig met deze puzzel. De Waal is academisch directeur van het HPO Center en is in 2007 door managementboek.nl uitgeroepen tot één van de tien meest invloedrijke managementdenkers in Nederland. Met name zijn zienswijze op prestatiemanagement trekt veel aandacht.

In gesprek met Dr. André de Waal MBA over High Performing Organizations

Eind 2007 presenteerde De Waal de heilige graal van management. De heilige graal is tot stand gekomen na een vijfjarig onderzoek naar de kenmerken van High Performance Organizations (HPO). Het onderzoek presenteert vijf overkoepelende factoren die een organisatie hoog performant maakt. Wij waren nieuwsgierig naar deze heilige graal en daarmee naar het antwoord op de vraag: ‘Hoe kan een organisatie excellerend worden maar vooral ook blijven?’

Zoektocht naar de Heilige Graal

Startpunt voor de zoektocht naar de heilige graal is De Waal’s ervaring met organisatieontwikkeling in zijn tijd als adviseur en vennoot bij het voormalig adviesbureau Arthur Andersen. De Waal hield zich vooral bezig met vraagstukken op het gebied van prestatiemanagement. Het viel hem op hoe organisaties enorm veel tijd kwijt waren met een scala aan activiteiten die vaak los van elkaar verbonden zijn. Tijd is volgens De Waal de schaarste resource in een organisatie. Dat is dus geen kennis, technologie of slimme mensen. Tijd is datgene wat je niet kunt inwisselen, terug kunt krijgen, en als je het niet goed besteedt, ben je het gewoon kwijt. Vanuit dat inzicht ontstond bij De Waal het besef dat een groot deel van de managementliteratuur, en hiermee veel organisatieadvies, onzin is en niet is gebaseerd op wetenschappelijke kennis. De Waal: “Dat zie je ook terug in de management top 10’s. Daarbij verzekeren veel adviesbureaus dat iets werkt, puur op reputatie of ervaring. Dat soort succesverhalen en rages missen een wetenschappelijke basis en toch luisteren veel organisaties hier naar. Uiteindelijk kosten al die nieuwe rages tijd en die kan maar beter goed besteed worden. Een gemiddelde werknemer heeft een werkdag van 8 uur, en dan gaat het erom datgene te doen wat echt werkt.” Een kritische noot is dat de thematiek van een HPO wellicht ook een rage is omdat lange tijd wetenschappelijk inzicht ontbrak in wat een HPO feitelijk doet om zo goed te worden en te blijven. De wetenschappelijke en empirische zoektocht naar die factoren die feitelijk onderbouwen hoe een organisatie echt hoog performant kan worden en blijven, vormen voor De Waal de heilige graal.

Onthulling van de Heilige Graal

Het is geen wonder dat veel organisaties haast hebben om te zoeken naar de factoren die gebruikt kunnen worden om de organisatie op een hoger plan te krijgen. Alleen, men mist vaak de tijd om daarnaar op zoek te gaan. Een veelgehoorde reactie op onderzoek binnen organisaties is dat het nu ontzettend druk is en dat op dit moment door de hektiek andere zaken aandacht vragen. Gevolg is dat organisaties onvoldoende inzicht ontwikkelen in waar ze uniek in zijn en waar ze zich bovendien in kunnen onderscheiden. Tijd voor reflectie staat hierdoor onder grote druk en een ver klaring hiervoor komt wellicht van de andere kant van de oceaan. De Waal: “Veel van ons managementdenken komt overwaaien uit de Verenigde Staten. De druk om op korte termijn prestaties te leveren is zeer sterk in de VS. Lange termijn is tegenwoordig in een gemiddelde Amerikaanse organisatie niet meer dan slechts een kwartaal!

Organisaties krijgen daarmee de tijd niet meer om fouten te maken. Shareholders willen namelijk value en het liefst zo snel en zo veel mogelijk. Deze tendens krijgt steeds meer voeten in de aarde in Europese organisaties. Veel waarde gaat zo verloren door een gebrek aan (lange termijn) denken en dat is zorgelijk. Enorm veel tijd wordt verkwanseld aan niet-primaire zaken. Maar de vraag die dit oproept is: Waar moeten we dan op letten? Dit betekent dat organisaties haast moeten maken om die factoren te vinden die doorslaggevend zijn voor het behalen van goede resultaten op langere termijn.”

Lees het gehele interview interview met André de Waal in IK Magazine in PDF.

 

Het HPO Center verzorgt regelmatig HPO-diagnoses, maar ook inspiratiesessies, workshops en lezingen rond succesvol samenwerken, prestatieverbetering, interne dialoog en High Performance Leiderschap. Heeft u interesse, vragen of wilt u meer weten over onze ervaringen in uw sector? Neemt u dan contact op met Marco Schreurs (T. 035-6037007).